سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حرف های قشنگ

علت تکه تکه شدن هواپیما و مسافران چه بوده است؟!

عکس ها و تصاویر منتشره از هواپیمای سقوط کرده در قزوین ، بسیار گویا و تکان دهنده است.
تصاویر به وضوح نشان می دهند این هواپیمای توپولف که 16 دقیقه بعداز پرواز دچار سانحه شد ،قطعه قطعه شده  و به جز چند قطعه معدود از جمله اسکلت موتور ، سایر قسمت های هواپیما ، به قطعات زیر تبدیل شده است به گونه ای که اگر کسی بدون اطلاع از حادثه سقوط به محل می رفت ، بعید بود بتواند حدس بزند در آنجا هواپیمایی سقوط کرده است.

این بلا ، با هزاران تاسف ، بر سر مسافران بی گناه پرواز تهران-ایروان نیز آمده است به طوری که شاهدان عینی می گویند حتی یک جسد هم سالم نمانده و همه تکه تکه شده بودند و به قول یکی از امدادگران حاضر در صحنه ، بدن های اکثر مسافران در حد و اندازه های کتاب ، پاره پاره شده بود به طوری که شناسایی اجساد ، عمدتاً به جز از طریق DNA میسر نبوده است.

متاسفانه ، ایرانی ها ، با سقوط هواپیما ، آشنایی زیادی دارند و حافظه همه ما پر است از حوادث تلخ هوایی که به طور متوسط سالانه یک بار تکرار می شود ولی هیچ کدام از ما ، به خاطر نمی آوریم در یک سانحه هوایی ، هواپیما ، در اندازه های ریز تکه تکه و مسافران نیز قطعه قطعه شوند و تکه های آهن و گوشت ، صدها متر مربع را پر کند.
حتی در حادثه تروریستی حمله موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران نیز چنین تراژدی وحشتناکی را شاهد نبودیم و اجساد بسیاری از شهدای آن حادثه کامل و البته زخم خورده باقی مانده بودند.

از این رو ، حادثه اخیر ، گذشته از این که بار عاطفی و روانی شدیدی را بر جامعه تحمیل کرده ، ابهامات متعددی را باعث شده است که واقعیت ماجرا چیست و آیا اشکال فنی و یا مثل همیشه ، خطای انسانی باعث سقوط بوده است یا آن که عوامل دیگری در میان بوده اند که این شرایط استثنایی را پدید آورده اند.

این ابهامات ، وقتی بیشتر تشدید می شوند که برخی متخصصان امر ، مانند خلبانان نیز از چگونگی ماجرا اظهار شگفتی می کنند و از جمله به قطع ارتباط کابین با بیرون ، دقایقی قبل از سقوط اشاره می کنند و می پرسند که در آن واپسین لحظات در کابین چه گذشته است؟ و مسائلی از این دست.

بنابر این ، باید گفت که این بار ، مردم ایران خواهان شفافیت بیشتری هستند و می خواهند بدانند حتی اگر هیچ عامل مشکوکی در ماجرای خونبار اخیر دخیل نبوده است ، از نظر فنی و علمی ، علت تکه تکه شدن مسافران و هواپیما ، آن هم در این حد فجیع چه بوده است؟!
منبع : عصر ایران

[ شنبه 88/4/27 ] [ 10:25 عصر ] [ *ماه بانو* ] [ نظر ]